En utmaning.
Fem Klassiker.

1 Juni – 31 Augusti

Varmt välkommen till STHLM FIVE! Och starkt jobbat av dig att ta dig an vår utmaning. Nedan finns instruktioner och råd som vi rekommenderar att du tar del av innan du påbörjar ditt långa, svettiga och otroligt underbara äventyr.

Instruktioner

Innan du startar

• Läs igenom bankartan och instruktionerna noga inför varje lopp.
  • Du kan ta loppen i valfri ordning.
  • Banorna är lagda så att det ska vara så enkelt som möjligt att hitta men varje runda har några partier där kartan kan komma väl till pass. Ha gärna kartan tillgänglig när du springer/promenerar som stöd om du blir osäker på något vägval.
  • GPX-filer för varje runda finns även nedan. För den som inte har en avancerad löparklocka men ändå vill ha filerna som stöd vill vi tipsa om appen GPX viewer som kostnadsfritt går att ladda ner i App store.
  • Skulle du vid något ställe råka ta en omväg är det ingen fara så länge du tar dig runt hela rundan.

under loppen

• Glöm inte att sätt på klockan när du startar och stänga av när du når mål.
  • Var försiktig vid vägövergångar och se upp för såväl bil som cykeltrafik på de få ställen där dessa kan förekomma. Safety First!
  • På några av banorna förekommer det trappor och/eller tekniska partier. Ta det lugnt så att du inte riskerar att ramla. Deltagande sker under eget ansvar.
  • Se till att du fyllt på med vätska och energi innan du ger dig ut och ha gärna med en vattenflaska om det är varmt väder.

Efter loppen

• Efter att du genomfört utmaningen laddar du ner din digitala pokal här:
    Guld – om du genomfört utmaningen på en dag
    Silver – om du genomfört utmaningen på en vecka
    Brons – om du genomfört utmaningen på en månad
  • Rapportera dina resultat för alla rundorna EFTER att du utfört hela utmaningen. Rapportering måste göras under perioden 1/6–15/9.
    Observera: Du behöver själv notera dina resultat på ett papper eller i din mobil/app under tiden du genomför de olika rundorna så att du kan rapportera för samtliga rundor när du är helt klar.
  • Medalj levereras via posten inom 2–3 veckor efter rapportering.
  • Resultatlista publiceras på hemsidan i slutet av oktober.
Rapportering

Banor

11,5 km

Ge dig ut längs den berömda viken där du passerar både Haga slott och Stallmästaregården. Naturskön och vacker runda med start och mål vid tennisbanorna nedanför Haga Forum.

Start

Start och mål Bild 1 är på grusvägen vid tennisbanorna i Hagaparken, vid vattnet nedanför Haga Forum.

0-3 km

Spring medurs på grusvägen så att du har vattnet på din högra sida. Banan går igenom klassiska Hagaparken och du följer grusvägen rakt fram och du håller dig nära vattnet på den mest naturliga vägen hela tiden.

3-5 km

Du forsätter vägen vid fram och håller dig till höger närmast vattnet. Efter 3,5 km kommer det ett parti på ca 500 m där banan går på en mer tekniskt krävande skogsstig innan du kommer ut i änden av Brunnsviken.

Du forsätter runt viken med vattnet närmast dig till höger och kommer sen upp på cykelvägen som går parallellt med Bergshamravägen (motorväg).  Efter ca 400 meter när viken tar slut så tar du första grusvägen höger så du kommer ner mot vattnet igen Bild 2. Missa inte avfarten!

5-7 km

Du forsätter grusvägen rakt framåt längs vattnet. Efter drygt 5,5 km så springer du förbi Stubborn MC-klubb på din vänstra sida. Var här uppmärksam när vägen delar sig. Du ska här ta den mindre stigen rätt fram Bild 3 och sen höger upp på Pumphusvägen Bild 4.

Du fortsätter vägen fram och har nu bostadshus på din vänstra sida. Efter att du sprungit 6 km korsar du Tivolivägen och forsätter rakt fram.

När du kommer till vägens slut så delar sig vägen. Ta då vänster Bild 5 och sedan vänster igen. Ta sedan stigen upp till höger Bild 6 och sen höger igen så du passerar under bilvägen.

När du sprungit under bilvägen tar du första höger och springer parallelt med bilvägen i drygt 100 meter innan du svänger ner vänster Bild 7 på stigen och sen direkt vänster igen så du kommer under tunneln/bilvägen Bild 8.

När du kommer ut på andra sidan tunneln håller du grusvägen höger så att du kommer ner direkt till vattnet.

7-11,5 km (mål)

Fortsätt vägen fram och håll dig längs vattnet. Efter du passerat Bergianska trädgården tar du vänster och sen höger längs Gustafsborgsvägen. Du följer sen vägen fram och letar dig ner mot vattnet igen.

Resterande del av banan är det bara att hålla dig till höger närmast vattnet. Denna del av banan innehåller partier av mer teknisk löpning.

Efter ca 10,5 km så springer du parallellt med Roslagsvägen en liten sträcka innan du svänger höger och rundar udden där Segelssällskapet Brunnsviken ligger. Du forsätter längs vattnet och passera Stallmästaregården innan du når målet vid tennisbanorna där du startade.

observera!

Partiet mellan 5-7 km där det finns lite olika vägval och särskilt passagen under/över/under bilbron efter 6,5 km när du kommer från Bergshamra och ska över till andra sidan Brunnsviken.

Tips

Stanna till och ta en ljuvlig fika längs Brunnsvikens norra strand. Kafé Sjöstugan bakar och tillagar allt själva. Bullar, kaffe, ekologisk öl och vin är bland det som serveras. Ekologiskt, rättvisemärkt och närproducerat.

9 km

En urban klassiker med start och mål vid Boulebaren i Rålambshovsparken. Kungsholmen är perfekt för löpning i stadsmiljö med härliga vyer såsom Stadshuset och Hornsbergs strand.

Start

Vid hörnet i Rålamshovsparken, intill Norr Mälarstrand där gångvägen mot Stadshuset börjar Bild 1. Nära restaurangen Boulebar.

0-2 km

Spring moturs och följ grusvägen längs Norr Mälarstrand med vattnet på din högra sida ända till du kommer till Stadshuset. Där svänger du vänster och rundar stadshuset innan du passerar övergångsstället vid Hantverkargatan. Forsätt sen vägen höger ner mot vattnet.

Fortsätt vägen fram. Här är det enkelt att hitta och du behöver bara se till att du håller dig till höger närmast vattnet.

5-7 km

Spring längs Hornsbergs strand tills du kommer till Resturang Midan i slutet på strandpromenaden. Då tar du Elersvägen vänster Bild 2. När du kommer till nästa vägkorsning efter ca 300 meter tar du Nordenflychtsvägen höger Bild 3.

Forsätt vägen framåt under tunneln vid tunnelbanan och vidare. Ca 200 meter efter du sprungit under tunnelbanan svänger du höger upp på Birger Sjöbergs väg Bild 4. Håll sedan höger när vägen övergår till Snoilskyvägen.

6-9 km (mål)

Efter drygt 7 km svänger vägen vänster och du springer och rundar Karlfeldsparken och kommer sen ut mot vattnet igen. Banan går nu uppför en backe längs bilvägen. I mitten av backen ska du vika av höger och ta stigen ned till vattnet Bild 5.

När du är nere för backen håller du sen grusvägen rakt fram tills du når målet vid Rålambshovsparken.

observera!

Avfarten från Hornsbergs strand upp på Elersvägen (vid Resturang Midan).

Avfartsvägen/stigen ner till vattnet från backen strax efter du rundat Karlfedsparken.

Tips!

Vi är många som förknippar Mälarpaviljongen med semester och solsken. Paviljongen är en ypperlig plats för lunch mellan rundor eller när sommarjoggen avslutas på Kungsholmen.

Du som är glassugen ska istället ta dig till Kungsholmens glassfabrik på Pipersgatan 14.

8,7 km

Klassiker på kunglig mark och ett paradis för löpare. Starta vid Djurgårdsbron och spring längs med vatten med slutspurt förbi Skansen och Gröna Lund.

Start

Vid portalen direkt till vänster efter Djurgårdsbron Bild 1.

0-2 km

Spring medurs på grusvägen så att du har vattnet på din vänstra sida. Banan går på grusväg längs vattnet med undantag för en kort sträcka efter 1 km då du springer på den asfalterade Rosendalsvägen i ca 50 meter innan du svänger vänster till grusvägen vid vattnet igen.

2-6 km

Denna del av banan är väldigt enkel att navigera i. Du följer bara grusvägen rakt fram med vattnet på din vänstra sida.

När du sprungit 2,4 km springer du förbi bron vid Djurgårdsbrunn och korsar då Manillavägen. Fortsätt på grusvägen rakt fram och fortsätt längs Djurgårdsbrunnskanalen. Se upp för bilar när du springer över vägen.

Vid 4 km har du kommit fram till Blockhusudden. Fortsätt vägen du är på längs vattnet och runda udden i ytterkant.

6-8,7 km (mål)

Fortsätt vägen fram tills du sprungit drygt 6 km innan du kommer fram till Café Ekorren. Då viker banan av från vattnet och du springer upp höger Bild 2, korsar Biskopsvägen Bild 3 och tar rid/grusvägen som går paralllet med Djurgårdsvägen rakt fram.

Håll sen vägen rakt fram tills vägen tills grusvägen tar slut. Ta då Ryssvägen vänster Bild 4. Vägen går sedan samman med Djurgårdsvägen Bild 5 och resten av sträckan är det bara att följa vägen rakt fram, förbi Skansen och Gröna Lund, till målet vid portalen där du startade. Håll dig på trottoaren på valfri sida om spårvagnen.

observera!

Vägövergången vid Djurgårdsbrunn samt avfarten höger upp från vattnet efter drygt 6 km.

Tips!

Ta en välförtjänt paus och ät lunch på Djurgårdsbrons sjöcafé. De är kända för sin pizza men serverar även en klassisk Toast Skagen och har även burgare, smårätter och annat gott.

10,7 km

Helt flack och otroligt snabb bansträckning med start och mål vid utegymmet på Tanto. Magiska kontraster längs viken, Söder Mälarstrand och Slussenbygget.

Start

Sker vid Tantolundens utegym som ligger nära Liljeholmsbron Bild 1.

0-3 km

Du springer moturs med vattnet på din högra sida mot Skanstull. Efter ca 2,5 km vid parkeringen till Årstavikens segelsällskap ska man hålla sig nära vattnet och springer förbi restaurangen.

Efter ca 2,8 km under Johanneshovsbron viker man av till höger nedför backen och kommer efter ca 3,1 km till cykelbanan längs Hammarbykanalen.

3-5 km

Denna sträcka följer cykelbanan längs Hammarbykanalen ända till tunneln vid Danvikstull, där du sen springer igenom för att fortsätta till hamnområdet och Vikingterminalen.

Du springer bland annat förbi Thaibåten och passerar färjan som går över till Hammarby sjöstad.

5-9 km

Du springer nu igenom Vikingterminalen. Efter att ha passerat bommen precis innan du springer över gatan ska du följa den gul/blå markeringen på cykelbanan till andra sidan terminalen Bild 2 Bild 3.

Du fortsätter framåt förbi Fotografiska, Birka, Slussen och längs Söder Mälarstrand. Då det pågår byggnation vid Slussen kan passagen ner till Söder Mälarstrand kännas lite rörig så var extra uppmärksam här Bild 4.

9-10,7 km (mål)

Fortsätt vägen fram längs vattnet. På denna sträcka korsar du två överfarter (till Långholmen och till Reimersholme) där det gäller att ha uppsikt över eventuella passerande bilar.

Efter ca 10,2 km lämnar du grusvägen och fortsätter på trottoaren bredvid Bergsunds strand. När gatan viker av till vänster uppför backen viker du av till höger och passerar Liljeholmsbadet och restaurang Debaser innan du är framme vid målet bredvid utegymet där du startade.

Observera!

Passagen genom Vikingterminalen samt passagen vid Slussen.

Tips!

Glass, check! Cappuccino, check! After run, Check!

King Scoopa har kanske Södermalms bästa glass. Glassbaren som är känd för att våga ta ut svängarna och leka med smakerna hittar du i Hornstull centrum.

Grannen ilcaffè på Långholmsgatan 19 är det perfekta stället för en krämig cappuccino mellan rundorna. Kaffeupplevelsen rekommenderas varmt.

7,5 km

Kuperad klassiker och en favoritrunda för många vandrare och löpare. Starta vid utegymmet nedanför Eriksdalsbadet och spring över Skansbron till Årstasidan. Se upp för broöppningar.

Start

Sker vid Eriksdals utegym nära Eriksdalshallen Bild 1.

0-1 km

Spring medurs längs gatan upp till lilla Skanstullsbron och till höger Bild 2mot Johanneshov Bild 3. I slutet av bron innan rondellen viker du av till höger ned mot Skanstull Marin AB och vidare mot gångvägen längs Årstaviken Bild 4.

1-4 km

Följ gångvägen längs vattnet ända till efter att kajen vid Årstadal viker av 90 grader. Man passerar bl.a. koloniträdgårdar, Årsta IP och Årstadals båtklubb samt under järnvägsbroarna.

4-5 km

Vid ca 4,5 km kommer du till trappor Bild 5 som leder upp till Liljeholmsbron. När du kommit upp fortsätter du mot Hornstull. Efter att vägen svänger till vänster på andra sidan viker du av till höger Bild 6 efter staketet och ned på gångvägen längs Årstaviken.

6-7,5 km (mål)

Här springer du hela vägen längs vattnet. Det är blandat asfalt och grus. Vid 7 km då du kommer till parkeringen vid Årstavikens segelsällskap ska du hålla sig nära vattnet och springer förbi restaurangen. Strax efter ser du utegymmet och är då framme vid målet där du startade.

observera!

Broöppningar! Tider för broöppningar.

Tips!

Är du som oss och älskar gelato och vill hänga kvar på Södermalm för glass och choklad måste vi tipsa om Aryam på St Paulsgatan 3.

I nära anslutning till start/mål finns även uteserveringen Nyfiken Gul där du kan äta lunch eller ta ett glas cava efter rundan.

För alla falafel & halloumi-lovers där ute så måste vi även tipsa om Falloumi på Ringvägen 127 ett stenkast ifrån mål.

Vanliga frågor

Vad gäller för guld, silver och brons?
Var startar rundorna?
Blir jag diskvalificerad om jag tar fel väg?
Hur gör jag för att registrera mina tider?
Hur anmäler man ett lag?
När får jag min medalj?
Hur gör jag för att vara med och tävla om priser?
Har ni företagspaket?
Kan jag genomföra utmaningen med barnvagn?